onsdag 17 juni 2015

Marina Bellezza

Sylvia Avallone hade en stor succé med sin debutroman Stål som kom för några år sedan. Jag hade stora förväntningar på hennes nästa roman och när jag började läsa Marina Bellezza blev jag lite besviken på att den nästan var skriven som en ungdomsroman, men ju längre jag läste och ju mer jag kom in i historien desto bättre tyckte jag att den var.

Romanen  handlar om huvudpersonen Marina och om hennes gamla pojkvän Andrea och även om en avfolkningsbygd i norra Italien. Marina drömmer om att ta sig därifrån till ett annat mer glamoröst liv, och det planerar hon göra med hjälp av sin fina sångröst. Hon är väldigt motiverad och vinner talangjakter men hennes bakgrund kommer hela tiden i vägen för hennes strävan. Hon återser också sin gamla pojkvän Andrea som har helt andra ideal än henne. Han vill ta över farfaderns jordbruk och drömmer om ett äkta liv där det inte finns plats för ytlighet och den glamour som Marina strävar efter.

Boken är skriven omväxlande ur Marinas och Andreas perspektiv vilket gör att man förstår dem bägge även om deras liv ser helt olika ut. Marina Bellezza är en är en riktig bladvändare som kritiserar dagen Italien och som samtidigt har ett  fint språk med bra flyt. En riktigt härlig sommarläsning!
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar