måndag 13 april 2015

Utan personligt ansvar


Jag har länge skjutit på att läsa utan personligt ansvar av Lena Andersson, trots att den stått på vår hylla för 7-dagarslån ett tag nu. Min tanke om boken var att den mycket skulle vara en upprepning av den föregående av Lena Andersson, Egenmäktigt förfarande, som fick Augustpriset 2013.
Och visst finns det en massa likheter, huvudpersonen så klart och hennes tendens att hålla fast vid dåliga relationer, och att det inte är så mycket till historia. Men när jag kommit in i Utan personligt ansvar blev jag helt fast och jag tycker romanen är lysande på sättet hon analyserar deras relation och visar på mekanismer som man kanske inte själv skulle gått på djupet med.
Romanen handlar om Ester som är en intellektuell person och som sätter stor tillit till sitt tänkande. Hon möter skådespelaren Olof Sten som är gift och upptäcker att hennes knivskarpa analyser av deras relation inte hjälper henne ett dugg. Självklart borde ju huvudpersonen Ester lämnat relationen till mannen mycket mycket tidigare, men jag tror tyvärr att många sitter fast i Esters sätt att blunda för uppenbara fakta och i Olofs sätt att vilja ha både sin fru och Ester.

Så läs och bli upprörd eller känn igen dig, vilket som så tror jag att boken ger dig nya insikter.
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar