fredag 27 februari 2015

Vi var skapta för lycka av Véronique Olmi


Läsecirkeln med franska författare som jag har på biblioteket den här terminen har gjort att jag upptäckt en hel rad med spännande franska romaner som jag tidigare inte läst.

En författare  som var helt okänd för mig är Véronique Olmi som skrivit romanen Vi var skapta för lycka. Hon har skrivit en rad romaner och pjäser på franska men den enda roman som finns översatt till svenska är Vi var skapta för lycka. Det här är en annorlunda kärleksroman, om ett möte mellan Serges sons pianostämmare Suzanne och Serge. Serge ser Suzanne som en äkta och sann person och hon väcker känslor och längtan efter ett annat liv. De träffas på olika ställen i korta och passionerade möten trots Serges unga och vackra fru som han säger sig älska.
Kärlekshistorien med Suzanne gör att Serge för första gången vågar vara öppen och ärlig i en relation, och han vågar också konfrontera sitt förflutna i form av en pappa som hela hans liv varit kall och avvisande. Den här kärlekshistorien kändes väldigt annorlunda och kanske en hel del fransk, man känner sig nästan som att man var i Paris när man läser den. Det enda jag hakade upp mig på var det inledande mötet i boken mellan Serge och Suzanne. Men historien blir mer och mer spännande ju längre man läser. Även språket i romanen tilltalade mig mycket.
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar