onsdag 23 januari 2013

Ximen Naos sju liv

Jag hade inte alls tänkt läsa något av Mo Yan som fick Nobelpriset 2012. Jag tyckte det verkade tungt och svårt, men när jag fick Ximen Nao och hans sju liv i julklapp kände jag att jag ändå borde försöka. Och jag blev väldigt glatt överraskad. Ximen Nao, huvudpersonen i romanen, är en godsägare som under revolutionen blir avrättad av den föräldralöse pojken Lan Lian, som han tagit hand om. Ximen Nao återföds som olika djur, och först som Lan Lians åsna. Som åsna ser han vad som händer med människorna och samhället efter revolutionen. Hans andra fru Yingchun gifter om sig med Lan Lian, sin fosterson, som avrättade Ximen Nao och Ximen Naos barn kallar sedan Lan Lian för pappa.

Den första frun, som är den enda som inte förråder Ximen Nao straffas av landets nya regim, och får bo i ett kallt och fallfärdigt ruckel på begravningsplatsen. Det är en ganska kritisk bild av revolutionen som Mo Yan ger, människor som tidigare stod Ximen Nao nära sviker honom och han ses som en ond person av regimen, trots att han själv tyckte att han gjorde gott och hjälpte människorna. Hans gård delas upp till bönderna och de är tvungna att ansluta sig till jordbrukskooperativet. Alla utom Lan Lian och hans åsna som vill vara fria och kämpar mot hela det nya samhället.

Romanen är rolig och burlesk och berättartekniskt är den också spännande, så klart. Det är Ximen Nao och åsnan som berättar historien, och samtidigt kommenterar åsnan Mo Yans romaner och noveller.
/Maria



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar