torsdag 15 november 2012

Ny diktsamling av Søren Ulrik Thomsen

Efter nio år kommer det en efterlängtad diktsamling av Søren Ulrik Thomsen, som är en av Danmarks mest kända och uppskattade poeter. Skakad spegel är en betraktelse över tiden och livet, det som finns där under ytan om man tittar efter lite noggrannare än vanligt.

Så här kan det låta:


”Ingen blir femtio
utan att har vaknat på ett nattåg
som av oviss anledning står stilla
medan tankarna kretsar kring en person
som hastigt passerade ens liv
och försvann….”

Eller som här en liten fin dikt om att bli äldre:


” Som ung vaknade jag varje morgon
med världen strömmande emot mig
som en gnistrande gata.
Nu måste jag kliva upp i vintermörkret
och bit för bit hämta in den
på mina smala ben.”


Søren Ulrik Thomsens dikter är fyllda av vackra bilder från vardagen, bilder som
jag tycker förmedlar en stark livsupplevelse.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar