onsdag 3 oktober 2012

Funderingar av Yoko Ono

I somras såg jag en så fin installation av Yoko Ono. Utanför Arkitekturmuseet i Stockholm hade hon gjort ett önsketräd. Människor fick skriva små lappar med sina önskningar som sedan hängdes upp i trädet. Det var fint att läsa de olika önskningarna som kunde handla om allt möjligt.


När en kollega senare frågade mig om jag läst Funderingar som jag gärna delar med dig av Yoko Ono lånade jag genast hem boken och började läsa. Bokens utgångspunkt är ett seminarium som Yoko Ono hade där människor fick komma och ställa olika frågor till henne. Frågorna och samtalen har sedan sammanställts i 26 korta kapitel där Yoko Ono berättar om hur hon ser på livet och konsten. Jag fastnade särskilt för ett kapitel där hon skriver att människor ofta vill göra så stora förändringar i sitt liv och att de kämpar så hårt för det. Men istället menar hon att man kan börja i det lilla med att sitta på en annan plats, så det man ser är något annat än det man är van vid. Det känns som ett litet lagom projekt, tycker jag.

Funderingar som jag gärna delar med dig är en fin liten tankebok som man kan läsa och läsa om flera gånger.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar