onsdag 13 juni 2012

Livet på en kylskåpsdörr

När jag satte upp böcker här på biblioteket så fick jag Alice Kuipers Livet på en kylskåpsdörr i min hand. Den lockade mig till läsning för sitt annorlunda upplägg. Det är en bok jag läste snabbt men den kommer att sitta kvar länge. Boken handlar om femtonåriga Claire och hennes mamma. Claire är som uppslukad av sitt tonårsliv med skola, kompisar och den första ljuvliga förälskelsen. Mamman som är ensamstående är upptagen av sitt krävande arbete som läkare på sjukhusets BB avdelning. De träffas sällan, de går omvarandra och deras kommunikation sker genom lappar på kylskåpsdörren som "Hej mamma är hos Emma och pluggar. Du glömde min månadspeng Nu igen! C" Som läsare följer vi deras vardag genom lapparna så småningom ändras tonen i texten på lapparna och man förstår att något fruktansvärt håller på att hända. Båda har svårt att prata direkt med varandra och tar lapparna till hjälp för att försöka förmedla det allra svåraste. Det svåra som gör att både mamman och Claire måste omvärdera vad som är viktig i livet, det enda som är betydelsefullt är att de har varandra.
Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar