onsdag 28 mars 2012

Vad är ett gott liv?


Ann Heberlein är mest känd för sin bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva som kom 2008. Efter det har hon också skrivet En liten bok om ondska, och nu senast kom Ett gott liv som är en blandning av hennes egna upplevelser och filosofiska betraktelser. Hon skriver bl.a om hur sårbar och illagjord hon kände sig när boken Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva kom ut, och mediekarusellen som drog igång i samband med den. Hon skrev väldigt naket och utlämnande om hennes bipolära sjukdom och att hon hade självmordstankar. Förmodligen förstod hon inte riktigt vad publiceringen skulle innebära och hon kände att hon blev utnyttjad av förlaget. Hon skriver även i den här boken väldigt utlämnande om vad som hände. Men boken är också ett försök att filosofiskt fånga det goda livet och vad som kännetecknar det. Ann Heberleins tankar är intressanta men tyvärr upplever jag boken som lite ostrukturerad.
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar