torsdag 29 mars 2012

Fin skildring av en israelisk by


Lantliga scener av Amos Oz kan läsas som en novellsamling eller en roman. De olika personerna flyter runt i berättelserna och kikar fram lite här och där. Men varje ”novell” har en huvudperson som vi som läsare får följa, det kan vara läkaren Gili Steiner som väntar på sin systerson som ska komma på besök, eller mäklaren Yossi Sasson som gärna vill köpa ett av de gamla förfallna husen i byn. Han besöker huset och dottern som visar honom runt i den labyrintiska byggnaden men sedan händer något han inte riktigt räknat med. Händelserna utspelar sig i en liten israelisk by som är väldigt fint beskriven, man känner hettan och hör schakalerna som ylar.

Lika väl som Amos Oz förmår besjäla landskapet och förmedla lojheten på landet så lyckas han förmedla människor som de är, inte så väldigt rationella men hänsynsfulla och samtidigt gåtfulla.

För mig är Amos Oz mest känd för boken Hur man botar en fantiker som en intressant analys av fanatism. Med Lantliga scener upptäckte jag vilken fantastisk romanberättare han är. Jag ska försöka läsa mer av honom har jag lovat mig själv.
Boken fick Prix Méditerranée Étranger 2010.
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar