tisdag 14 februari 2012

Rädd att flyga

Nästa bok i vår bokcirkel är romanen Rädd att flyga av Erica Jong. Romanen orsakade mycket debatt när den kom i mitten av 1970-talet. När jag var tonåring hittade jag den i min mammas bokhylla och slukade den intresserat, kanske mest för frispråkigheten när det gällde sex, men när jag läser den idag upptäcker jag att det som är mest intressant är Erica Jongs roliga sätt att skriva, kritiken av psykoanalytikerna och tankarna om samhället, livet och skrivandet.

Romanen handlar om Isadora som reser med sin man Bennet på en psykoanalytikerkonferens i Wien. Meningen är att Isadora ska skriva om konferensen, men istället blir hon förälskad i en av konferensdeltagarna. Hon tycker att Adrian är allt hon drömt om, och hon är helt blind för hans dåliga sidor. Samtidigt som historien om Adrian berättas Isadoras och Bennets historia som är full av ångest och Bennets depressioner. Isadora har också problem med sin judiska familj som tycker att det är dags att hon skaffar barn, men själv är hon mest intresserad av sitt skrivande.

Nästa gång vi ses i läsecirkeln är den 28 februari kl 17. Så läs och kom och diskutera.
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar