torsdag 25 augusti 2011

Getingsommar



Denise Mina är en skotsk deckarförfattare som debuterade 1998 med ”Död i Garneth Hill” och följde sedan upp med ytterligare två titlar som bildar den rosade så kallade Garnethilltrilogin. När jag läste dessa fängslades jag av skildringarna av de sociala miljöerna från Glasgow med den tuffa men sargade Maureen O´Donnell i centrum. Sedan följde Mina upp med ett par deckare med Paddy i huvudrollen en överviktig tonåring med journalistdrömmar från en fattig miljö. De var bra och välskrivna men inte så bra som Garnethilltriologin.
Nu har jag läst hennes senaste bok ”Getingsommar”, vilket var en mycket givande läsning. Hennes styrka jämfört med henne författarkollega från Edinburgh Ian Rankin, är att Mina skriver med ett större socialt patos. Glasgow är jämfört med Edinburgh en tuff stad med stora sociala problem, hon skildrar ett samhälle med stora klasskillnader och fattigdom så att man förstår människors drivkrafter utan att hon blir propagandistisk.
Hennes nya huvudperson är kriminalinspektör Alex Morrow som utreder ett mord på en ung kvinna hittas mördad i sitt föräldrahem i ett av Glasgows mer välbeställda villakvarter. Förutom Sarah Errolls döda kropp finner man sex miljoner euro i kontanter, fasttejpade under ett bord i köket. Vilka som utför mordet vet läsaren från första kapitlet, spänningen ligger i varför och den pågående polisutredningen. En mycket bra bok som får mig att beställa den föregående boken om Alex Morrow som jag missade.

Kenneth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar