torsdag 11 augusti 2011

En fantastisk läsupplevelse


Den siste greken av Aris Fioretos har ett tag stått på min tänkta ”att läsa” lista, och nu i sommar har jag äntligen tagit itu med den. Trots att jag vet att den fått bra kritik när den kom hade jag ändå inte väntat mig att den skulle vara fullt så fantastisk som jag tyckte den var. Det är en historia om att lämna sin by och hemland och etablera sig på nytt på en ny plats med allt vad det för med sig av en ständig längtan tillbaka.

Berättelsen är ett myller av personer och händelser som inte berättas kronologiskt utan snarare är ett slags mosaik av små bitar som tillslut formas till en helhet. Huvudpersonen är Jannis som föds i en liten grekisk by, men berättelsen börjar redan med Jannis mormor som flyr från Smyrna i Turkiet till Grekland. Jannis är en fattig bondson som får gå i skolan ibland när familjen hemma kan avvara honom. Första veckan i skolan tycker de andra barnen att han är underlig och att han kommer från världens ände, men Efi ser honom och de blir nära vänner. Åren går och när Efi och hennes bror Kostas blir vuxna reser de till Sverige i jakten på arbete och bättre levnads villkor. Efter att Jannis spelat bort djurens stall på poker bestämmer han sig att även han åka till Sverige för att jobba. De kommer till Sverige på 1960-talet och det är ganska lätt att få jobb. Jannis träffar en landsman som redan är etablerad i det svenska samhället och som hjälper honom med boende och arbetstillstånd. I familjen finns också en barnflicka som Jannis tycker liknar en filmstjärna.
Läs och njut av en enorm berättarlust och ett så vackert och eget sätt att berätta på!

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar