onsdag 6 april 2011

Skymningssång i Kalahari


I boken Skymningssång i Kalahari av Lasse Berg får man möta människans djupaste ursprung som samlare och jägare. En tillvaro där man levde i små grupper och var tvungna att hålla sams, konflikter löste man med prat och skämt. Män och kvinnor var jämställda och det var senare när människan blev bofast och började odla jorden som männen blev de som bestämde. Det är också där som grunden ligger till ojämlikheten och den samhälleliga hierarkin.

När jag var barn stod Sten Bergmans bok Min far är kannibal i min morfars bokhylla, och den älskade jag att bläddra i och fascineras av fotografierna. Mycket av boken är ju idag fördomsfullt och förlegat men för mig öppnade den en nyfikenhet för andra sätt att leva. Lasse Berg har också fascinerats av boken som barn och gör en resa till samma by som Sten Bergman. Paret som Sten Bergman adopterades av då för många år sedan lever fortfarande sitt liv djupt inne i Papua Nya Guinea, och de ser nästan likadana ut som på 1950-talet. Deras kultur är sig också lik, förutom att männen saknar krigen mellan stammarna, huvudjakten och kannibalismen som nu försvunnit. De saknar tiden "när en man var en man".

Skymningssång i Kalahari är oerhört intressant och man får ta del av en hel del ny forskning om människans ursprung och utveckling. Boken är också medryckande skriven och det är svårt att lägga den ifrån sig när man börjat läsa.
/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar