torsdag 24 mars 2011

Tänkvärt om vår livsstil


Skräp av Mattias Hagberg är en bok om miljö som har påverkat mig mycket. Efter jag hade läst boken blev jag mycket mer medveten om hur mycket skräp jag slänger trots att jag är noga med sopsorteringen. Mattias Hagberg skriver om hur han känner mer och mer obehag inför att han och hans familj producerar så mycket sopor. Han bestämmer sig för att han ska väga allt för att se hur mycket det är och vad som sedan händer med skräpet som slängs.

Han skriver att varje år ökar mängden sopor och det har skett en drastisk utveckling sedan 1940-talet då varje svensk slängde i genomsnitt 20 kilo sopor på ett år, om utvecklingen fortsätter som hittills kommer vi att 2050 slänga 1,5 ton skräp per person och år. Det är också så att även om vi sopsorterar så kan allt inte återvinnas i evighet, papper kan t.ex. återvinnas några gånger sedan har det så dålig kvalitet att det måste slängas. Mattias Hagberg skriver också att elektronikskrot som vi tror återvinns i själva verket skeppas iväg till fattiga länder där de förstör både miljö och befolkningens hälsa.

Skräp är en liten tunn bok men väldigt intressant och en bok som förändrar liv, varjefall gjorde den det med mitt.
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar