fredag 11 mars 2011

Solveig von Schoultz


Vill gärna tipsa om en till av mina återfunna favoriter. Solveig von Schoultz är en finlandssvensk författare som levde 1907 – 1996, hon skrev både barnböcker (debuterade med Petra och silverapan 1932), diktsamlingar och noveller. Det är just von Shoultz poesi som fångat mig. Hon lyckas att fånga och återge stämningar och tankar som berör vardagen i sin enkelhet och storhet.

”Det här att du och jag.
Det här att vi.
Att det är kvar.
Somliga dagar vill det ta gestalt
och tynga som ett ting i mina händer
så fast och varmt att jag kan smaka, se
vad vi tillsammans har
så oumbärligt
liksom bröd och salt.”

”Var inte rädd
när gungan tar fart
länge nog fick du dröna
med tårna mot varm mark
spjärna inte emot
ta fart
böj dig framåt i gungan

var själv
överraskning för vinden”

(ur De fyra flöjtspelarna)

Att läsa von Schoultz ger när det är som bäst i alla fall mig en känsla liknande den att lyssna till riktigt bra musik. Det landar i själen.
Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar