torsdag 10 februari 2011

Lämna världen


"Samma dag som jag fyllde tretton år deklarerade jag: Jag ska aldrig gifta mig och jag ska aldrig skaffa barn." Jane är en kvinna som, efter en uppväxt med allt annat än enkla föräldrar, gett sig i kast med livet på sitt eget sätt. Hon utbildar sig, inleder en akademisk karriär och lever länge ett liv långt ifrån barn och familj. Men bilden förändras, och nu återberättar Jane sitt vuxna liv i ett försök att själv få grepp om det finns någon mening i det som sker.

Det måste sägas att den här boken, av författaren Douglas Kennedy, är osannolik. Det som Jane går igenom, de förluster hon gör är svåra, och de sätt hon går vidare på är en konstruktion som inte har bärighet i den vanliga verkligheten. Ändå är det bitvis så spännande att läsa att det är näst intill omöjligt att lägga ifrån sig boken. Jane tycks ha en okuvlig närmast tjurig kraft att hela tiden gå vidare i livet på sitt eget sätt. Författaren å sin sida tycks ha en särskild förmåga att med humor skapa berättelser som fångar in läsaren och inte släpper greppet förrän sista sidan är läst.
Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar