onsdag 16 februari 2011

Egyptiska gudar


Mitt intresse för de antika Grekland och Rom är stort. Men jag visste inte så mycket om det gamla Egypten. I går tog jag med en ny bok hem från biblioteket om egyptens gudar och gudinnor. "Skalbaggar, babianer, och andra Egyptiska gudar". Jag kunde inte slita mig från de spännande berättelserna och de härliga illustrationerna. Det här är en fantastisk barnbok som även passar för alla intresserade vuxna. Här får man lära sig att Ra, solguden snöt ut gudabarnen genom näsan och att de första människorna bildades av tårar. Men också om ruskigare saker som att man vid balsameringen drog ut hjärnan med en krok och slängde den (som en snorbobba). Hjärtat fick vara kvar i kroppen eftersom man trodde att intelligensen och känslor satt där. Gudar och gudinnor förvandlade sig ofta till något djur en kelig katt när de skulle vara snälla, en ruskig krokodil när de ville skrämma människorna.

Läs den tillsammans med barnen eller varför inte bara för dig själv.

Linda

1 kommentar: