onsdag 10 november 2010

Igelkottens elegans

Igelkottens elegans är en bok som det pratades mycket om för något år sedan när den kom. Då blev det inte av att jag läste den, kanske just för att den fick så mycket lovord. Men när jag nu började läsa den gjorde den mig först förbryllad, men ju mer jag kom in i berättelsen ju mer tyckte jag om den. Och när den var slut var det riktigt tråkigt att lägga ifrån sig boken. Den har även filmatiseratsoch då heter den Igelkotten.

Romanen handlar om en portvaktsänka, Renée, som bor i ett flott hus i Paris. Hon lever ett tillbakadraget liv och det som betyder mest för henne är konst, musik, filosofi och litteratur. Utåt ger hon sken av att vara en helt vanlig portvaktänka, för Renee vill inte att någon ska veta om hennes konstnärliga intressen, hon tror att hon bara skulle uppfattas som konstig. Men en flicka i huset och en nyinflyttad japansk man börjar misstänka att hon döljer en hemlighet. Muriel Barbery som skrivit romanen är lärare i filosofi vilket märks, för romanen är full av filosofiska tankar och referenser till konst och litteratur./Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar