tisdag 19 oktober 2010

Rolig feministisk serie

Hetero i Hägersten av Sofia Olsson är en serie som handlar om ett Stockholmspar i trettioårsåldern, som försöker få livet och sin relation att fungera. De tampas och ifrågasätter föreställningar om vad det innebär att vara kvinna och man och lever med svårigheten att få tag i en lägenhet en längre tid. Det kanske låter tråkigt, men boken är allt annat än tråkig. Igenkänningsfaktorn är hög och man skrattar ofta. Så här kan det låta inför ännu en flytt:

"Hjälp vad är det här?!!? En massa deckare!!!Brr..." " Du...jag vill faktisskt inte ha din skräplitteratur i min bokhylla. Det sabbar ju min image som intellektuell! Är det okey om jag lägger dom här deckarna i garderoben? "Självklart" "Eller varför inte göra ett fint bokbål!?!!? Det passar ju en sann intellektuell! Vänta här så hämtar jag tändstickor!"/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar